Gárdonyi
Gézának van egy rövidke elbeszélése, amely arról szól, hogy az
apostolok egyszer megkérdezték Jézustól, hogy van-e Isten teremtett
világában valami, ami mindegyiket felülmúlva a legremekebb alkotás?
Jézus igennel válaszolt. Az apostolok találgatni kezdték, hogy melyik
az.
Az egyik azt mondotta, a csillagok. Ugyanis elérhetetlen
magasságban vannak fölöttünk, és annyira le tud nyűgözni egy csillagos
éjszaka. Jézus azt válaszolta, hogy Isten remeke nagyobb a csillagoknál.
A
másik azt mondotta, hogy talán a tenger lenne Isten remek, mert
mérhetetlen annak a mélysége. Isten remeke mélyebb a tengereknél, volt a
válasz.
Isten remeke a virág, szólt egy harmadik, hisz szépségükben utolérhetetlenek. Isten remeke szebb a virágoknál.
A negyedik a hegyekre gondolt, amelyek sokszor megbabonázzák az embert. Isten remeke, erősebb a hegyeknél.
Meddig
hallgatod még Uram a mi balga beszédünket - szólt Péter? Mondd meg
végre. Jézus pedig azt felelte. Isten legremekebb alkotása a szív.
Már
az Ó-szövetségben úgy tartották, hogy a szív mindenek középpontja.
Onnan származik minden jó és rossz. A prófétáknál is több helyen
olvasunk ilyeneket: hogy Isten szíve szánalomra gyúlt népe iránt, vagy
hogy Isten megkeményítette a fáraó szívét.
Mindazok ellenére, hogy
ma már tisztában vagyunk azzal, hogy nem a szív a gondolkodás és az
érzelmek középpontja, mégis használjuk, hogy meglágyult a szíve
valakinek, vagy éppen meg keményítette a szívét.
Jézus szíve
ünnepén, irántunk való nagy szeretetére irányul a figyelmünk. Ez az
ünnep Jézus szeretet tetteit idézi. Ismerős az az evangéliumi rész,
amelyben Jézus megbocsátotta a bűnös asszony vétkeit. Itt különösképpen
is Jézus irgalmas, megbocsátó szíve tárul fel azzal.
Mennyire
ellentétes az evangélium két szereplője Simon a farizeus, és a bűnös
asszony. Simon farizeus meghívta Jézust, hogy nála étkezzék. A farizeus
megnevezés ma elmarasztalást jelent, Jézus korában a legvallásosabb
párthoz tartózó emberek voltak a farizeusok, és elkülönültet jelent.
Simon nagyon rászolgált a képmutató, elkülönült megnevezésre. Álnok
módon azt leste, hogy mit tesz Jézus, amikor a bűnös asszony a könnyivel
mosta Jézus lábát, és a hajával törölgette. Közben magában arra
gondolt, ha próféta lenne, tudná, hogy ez bűnös nő. Jézus rápirított,
mert házigazda létére, a vendégfogadás akkori legelemibb részét is
elmulasztotta. Nem adott vizet, hogy Jézus megmoshassa a lábát, míg ez
az asszony könnyivel áztatta. Csókkal sem üdvözölte, őt. Az asszony
viszont a lábát csókolgatta. „Mondom hát neked, sok bűne bocsánatot
nyert, mert nagyon szeretett….. A hited megszabadított téged, menj
békével.”
Íme ez az evangéliumi esemény igazolja, hogy a szív
Istennek a legremekebb alkotása, ez pedig leginkább Jézus Isten-emberi
szívében nyilvánul meg. A szív, amely érettünk dobogott, és a keresztfán
érettünk szúrták át. Valójában, amikor Jézus szívét tiszteljük, akkor
ez a hódolat és imádás Jézus személyének szól. Ilyenkor Jézus irántunk
való szeretete van a középpontban.
Irántunk való szeretettől
indíttatva, Jézus ma és minden vasárnap meghív az ő házába. Nagy
szeretettel fogad, és a szentmise elején felkínálja a bűnbánat fürdőjét,
hogy megtisztulva telepedhessünk le az ő asztalához. Ugyanakkor Jézus
szeretete arra késztet, hogy vizsgáljuk felül az iránta és embertársaink
iránt érzett és táplált szeretetünket. Ez valójában azon dől el, hogy
mi készek vagyunk-e befogadni Jézust a házunkba, lelkünk otthonába?
Mennyire
szép és hiteles, amit szent Pál mond: „élek én, de nem én, hanem
Krisztus él bennem.” S, hogyha bennünk is él a vágy, hogy Jézus legyen
életünk irányítója, tegyünk meg mindent, hogy egyre jobban birtokba
vegye mindennapjainkat, cselekedeteinket és főleg szívünket, hogy a
hozzá hasonlóan, a szívünk bennünk is megmaradhasson Isten legremekebb
alkotásának.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése